dreamcatcher.reismee.nl

Kunt u mij de weg naar Hexxenwasser vertellen en etiquettes reizen per bus

Vandaag, woensdag, weer een nieuwe dag met droog maar fris weer. Het plan van vandaag was om met de bus naar het naburige Soll te reizen en daar twee gondel liften omhoog te nemen naar de Hohe Salve. Die is met 1850 m het hoogste punt van het skigebied. Vandaar uit een wandeling maken.


De bus


Nu heb ik gisteren al een verhandeling gegeven over het reizen met de bus hier met voornamlijk toeristen die kennelijk nog nooit een lijndienst hebben genomen van A naar B. Nu wil ik niet in herhalingen vallen en heb ik vandaag dus maar de etiquettes voor het reizen met de bus op papier gezet. Het is echt een film wat je soms allemaal ziet gebeuren.


  1. Als je de bus gaat nemen, bereid je reis dan voor zodat je in de juiste bus stapt en dat je weet waar je uit moet stappen. Ga niet aan iedereen vragen of deze bus daar of daar stopt.
  2. De meneer of mevrouw voorin met dat grote ronde ding in zn handen (stuur) is de buschauffeur en niet de reisleider (of reislijder).
  3. De chauffeur is niet degene aan wie tijdens het rijden moet vragen welke lift je moet nemen met welke route naar een of andere Almhut. Zorg dat u uw reis voorbereid.
  4. Het door de bus heenlopen naar voren en naar achter is bovendien gevaarlijk voor u zelf en de overige passagiers.
  5. Als het omroepsysteem de volgende halte aangeeft, vlieg dan niet gelijk omhoog, maar wacht tot de bus stopt. De buschauffeur is er voor opgeleid om mensen bij elke halte in en uit te laten stappen. Vandaag zag ik iemand bijna gelanceerd worden toen iemand gelijk opstond bij het oproepen en de bus nog een bocht nam. Het was best hylarisch want hij viel half tegen de deur aan…. Als die nu open was gegaaan? Tja laat maar.
  6. Als de bus stopt bij een halte gun elkaar de ruimte om in en uit te stappen. Stap in als iedereen is uitgestapt en stap bij voorkeur voor in en achter uit. Vandaag moesten we ons met een hond door mensen heen wringen die al aan het instappen waren. Allemaal bang datze geen plaastje hebben in de bus.

Vandaag was zoals Antoinette het zei net een film in de bus. Echt… een vrouw die instapt en een discussie heeft met de buschauffeur over de wandelroutes, De volgende meneer die in de verkeerde bus zit qua richting. Vervolgens zegt de chauffeur droog “nou dan blijft u gewoon zitten, uiteindelijk rij ik deze weg ook weer terug…, maar waar moet u dan heen?. Ja zegt die man dat weet ik eigenlijk niet…. Echt, schiet me dan maar in een emmer. De derde meneer was ja…. Degene die we gisteren ook al in de bus hadden. Hij moest naar Hexxenwasser… Ja dat is Soll zeqt de chauffeur. Nee ik moet naar Hezzenwasser… Ja dat is een stop in Soll. Is daar dan een gondel? Ja….. Dus Hexxenwasser? Ja idd. Daar kun je toch een rustige wandeling maken en daar is een mooi Restaurant? Dit allemaal voorin de bus op een halve meter van de chauffeur die met 80 over een drukke weg dendert. Bij de eerste oproep met de naam Soll erin stiert hij weer overeind. Uiteindelijk zei Antoinette “ wij moeten daar ook heen we geven aan als u eruit moet”. Ik vind dat de buschauffeurs hier een toeslag moeten krijgen. Wat een geduld hebben ze.

@Ria, als je meesleest. Ik denk dat je hier nog wel een dependance van je gidsenbedrijf kunt openen. Duits is volgens mij geen probleem. Wel goed articuleren want de meesten zijn redelijk doof.

Het uitzicht vanaf de Hohe Salve


Goed, wat een avontuur weer. Overigens moeten ze misschien wat gaan doen aan de kleine bussen die hier rijden. Het gemiddelde gewicht per passagier is zodanig toegenomen dat het busje naar de Hintersteinersee bij elke hobbel met zijn uitlaat de grond raakte doordat hij volledig overbeladen was. Dit busje gaat een weggetje omhoog met een stijgingspercentage van 15%. Die moet goed doorrijden.

de lift naar de HoheSalve

De wandeling van de Hohe Salve naar beneden was pittig. Ik merk dat van het vele naar beneden lopen mijn linker knie af en toe een zeurende meniscus heeft. Volgende week weer in het vlakke Nederland, dan kan hij weer even herstellen. Onderweg gelunched bij een gloednieuwe tent. Erg mooi ingericht. Je kunt er ook overnachten en er is ook een heel welness gebeuren. Een dagje welness kost een vermogen, maar de setting is erg mooi. We kwamen uiteindelijk weer uit bij Hexxenwasser, het middelstation van Soll. Hexxenwasser is een soort thema park met allerlei waterloopjes, activiteiten en speelmogelijkheden voor kinderen. Allemaal met het thema van Heksen. In de gondel word je al overvallen door wat griezelig gelach en vervolgens een verhaal over de heksen. Wel in het duits allemaal. Beneden in Soll hebben we de bus teruggenomen en we waren redelijk op tijd op de camping. Hier kwam net het zonnetje door en het was zowaar heerlijk in de luie stoel. Ik werd al gauw wakker van mijn eigen gesnurk.


Commentaar overbodig


Dat is ook vakantie vieren. In je stoel genieten van het uitzicht. Bakje koffie erbij en even niets. Ja mn blog schrijven… dat wel. Vanavond eten met Jacq

en Cees. Ook weer gezellig en morgen weer iets leuks doen. Het belooft morgen zonnig en 21 graden te worden. Vandaag boven op de Hohe Salve was het nog geen 10 graden met een koude wind. Brrrr.

Dank weer voor het lezen en tot de volgende keer!


Groetjes Michel en Antoinette




uitzicht

Reacties

Reacties

Ria

Ha ha, ik moest lachen om je opmerking Michel; ik dacht kort voordat ik je opmerking las naar mij, goh daar kan ik wel als gids aan de slag met al die vragen; ik gids alleen Duits met Duitstalige toeristen, dus die Oostenrijkers kan ik wel aan ? Een busritje in Oostenrijk is een vertier op zich ?

Nettie

Wat een leuk verhaal weer! Ik geniet ervan.

Ria

PS mag ik dan je protocol gebruiken? ?

Michel van der Ark

Haha Ria. Natuurlijk mag dat! En het zijn bijna allemaal bejaarde Duitse toeristen dus dat "Past"

Lydia

Misschien is je verhaal een idee voor "der Bergdokter” serie???
Alles bij elkaar treffen jullie toch met het weer.
Het was weer een leuk reisverhaal met mooie foto's

Ellie

Wat een verhaal ???

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!