dreamcatcher.reismee.nl

Remmentest en keuzestress


Om te beginnen neem ik jullie vandaag even mee naar de lesstof van ons net behaalde theorie examen van het groot rijbewijs. Om dat examen te kunnen halen moet je kennis hebben van hele nuttige zaken zoals de de afgelegde meters gegeven een bepaalde reactietijd en de remafstand in meters bij een bepaalde snelheid. Uitgaande van een reactietijd van 1 seconde moet je je snelheid door 2 delen en met 10% verhogen. Rij je 50 km per uur dan heb je na 1 seconde dus ongeveer 30 meter afgelegd. Vervolgens haal je voor de remafstand van je snelheid een nul af en vermenigvuldig je die met hetzelfde cijfer. In dit geval dus 5x5 = 25m. Alles bijelkaar om tot stilstand te komen leg je 55 meter af. Al deze kennis heb ik vandaag onbewust netjes toegepast toen ik een noodstop moest maken met de camper. Twee auto’s voor me sloeg iemand plotseling rechtsaf. De auto voor mij reed er vlak achter en ging vol in de remmen en ik keek net even naar links en toen ik terug keeg moest ik vol in de ankers. Met even slippende wielen zelfs… We weten nu in ieder geval dat ook na de grossglockner de remmen nog goed werken. Ook het nut van de riemen voor de honden is bewezen anders waren die verworden tot een paar vierrvoetige crashtest dummies. Gelukkig ging alles goed, maar ben me rot geschrokken.

Toen we vanmorgen wegreden hadden we een plan A,B en C. Plan A bleek vol te zijn toen we belden, Plan B was een parkeerplaats in de bergen. Alleen was er een toegangsweg met een stijgingspercentage van 23%. Daar ben ik nu wel ff klaar mee. Toen Antoinette de camper app raadpleegde zag ze een mooie camperplaats in de richting die we uit wilde. Alleen toen we de routeplanner aan wilde zetten bleek die toch heel ergens anders te liggen. Dus werd het plan D. En daar staan we nu. Vlak bij de Millstatter See in Karinthie. We zijn positief verrast door hoe Karinthie er uit ziet. Mooie bergen en meren met ook nog eens prachtig weer. We zijn terecht gekomen op een kleine camping met Nederlandse eigenaren. Heel rustig gelegen op een korte afstand van het meer.

onze plek van vandaag


Het uitzicht is fenomenaal. Nadeel is alleen dat de camping een paar honderd meter hoger ligt dan het meer. Een electrische fiets is hier een must en als je ergens heen wilt dan is het of de fiets of de auto. Dat vinden we wel een nadeel.



terrasje gepakt



Dus moesten we weer nadenken over hoe verder. Jaja een vakantie bij de Arkies kent nog wel eens wat keuzestress., maar we zijn er uit. Morgen gaan we een super mooie route rijden waarover ik jullie in de volgende blog meer vertel. Daarna zijn we in de buurt bij een ex collega van mij die Oostenrijks is en ze is vorig jaar met haar Nederlandse man terug gegaan naar Oostenrijk. Morgenavond staan we daar als het goed is op de oprit. Meelezende collega’s weten natuurlijk wie ik bedoel. Kortom een leuke dag in het vooruitzicht. Het weer ziet er ook goed uit en we gaan vroeg uit de veren.

Nu beginnen de oogjes al weer wat dicht te vallen. Nog even een wijntje en dan naar bed.


Gute Nacht.


Michel



in het avond zonnetje



Een werkende telefooncel…..die moest ik even proberen.

Reacties

Reacties

Ria

Gaan jullie naar Martha? Veel plezier!

Thea

Heel fijn dat de remmen het deden en ook de ?‍? goed vast zaten.

Groetjes aan onze oud collega ?

Lydia

Inderdaad een prachtig uitzicht.!!!!
Ik kan me ook voorstellen dat je geen zin hebt om nog eens 23% te gaan klimmen, verstandig besluit. Veel plezier bij je oud collega

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!