dreamcatcher.reismee.nl

Fietsen Scheffau

Een van de dingen die ik deze vakantie graag wilde doen is het huren van een mountainbike met trapondersteuning om daarmee vervolgens de bergen in te fietsen. Vandaag was het zover. Onder aan de gondelbaan kun je goede fietsen huren en je wordt er uitstekend geholpen. Een E-MTB heeft vier soorten trapondersteuning waarbij de eerste een eco stand is die leuk is voor vlakterrein. Vervolgens heb je de tourstand, de e-mtb stand en de turbo stand. Het fijne van dit soort fietsen is dat je zelf kunt bepalen hoe groot je inspanning is. Wil je een beetje uitdaging dan fiets je in de tourstand naar boven. Wordt het te zwaar dan pak je de e-mtb stand.

We hadden een route gepland van ongeveer 35 km die vanuit Scheffau naar het 6 km verderop gelegen Soll ging en daar fietsen we dan naar boven. Vandaar uit zijn we naar het punt gefietst waar de gondelbaan uit Scheffau eindigt.

Hier hadden we een eerste rendez vous gepland met Antoinette. Zij is met de gondel naar boven gegaan en vervolgens is ze na het drankje met ons doorgelopen naar het punt waar ze de gondel naar beneden kon nemen naar het nabijgelegen Ellmau. De klim van Soll naar boven is een stevige we hebben een kleine 8km geklommen met een stijgingspercentage van 12% tot 16%. Best pittig. En vrijwel volledig in de tourstand zodat je wel weet dat je gefietst hebt. Het is een mooie klim en je komt weer op stukjes waar je in de winter niet komt. Je fietst vaak letterlijk tussen de koeien door die je aanstaren met een blik van “ waar is dat goed voor” . Overigens lijkt het me geen straf om in de zomer een koe in Oostenrijk te zijn. Ze liggen de hele dag te herkauwen met een schitterend uitzicht. Dan heb ik toch echt medelijden met z’on Nederlandse koe die het moet doen met een stukje groen onder de Kaagbaan bij Schiphol.

Je moet overigens wel uitkijken wanneer je de berg afdenderd en er staan koeien langs het pad. Uitkijken bij oversteken is ze niet geleerd... en ik denk dat de koe het wint van de fiets. Ik ben geen held in het afdalen. Een jaar of 5 geleden in de Elzas heb ik ooit 65km p uur gehaald maar dat vond ik doodeng. Nu zeker op de gravelpaden met bochten is 40 km p uur al echt hard. Uiteindelijk heb ik in Ellmau op een goed stuk weg nog 52 gereden maar dat was het dan ook wel. In Ellmau hadden we weer met Antoinette afgesproken en daar hebben we eerst de Intersport even onveilig gemaakt en allemaal wat kleding gekocht om vervolgens te gaan lunchen in het centrum. Antoinette heeft de gratis bus die hier rijdt teruggenomen naar Scheffau en wij hebben even stevig doorgetrapt naar de sportzaak en onze fietsen ingeleverd. Ik moet zggen dit smaakt naar meer! Volgende keer een rondje Wilden Kaiser met Hopgarten em Brixen erbij. Dan zit je op 65 km. Moet te doen zijn op een e mtb voor deze ouwe knar. Na het fietsen nog even heerlijk gerelaxed bij de camper.

Vanavond hadden we de bonte avond... Even lekker een flink bord Spaghetti gegeten in Scheffau met een Aperol spritz erbij en afgesloten met een Obstler.

Aperol spritz

Morgen dus richting huis. We gaan in de middag rijden en stoppen dan ergens onderweg laat in de avond. Ik maak nog een afsluitende blog maar het kan zomaar zijn dat ik die zondag pas publiceer. Eerst nu afscheid nemen van Oostenrijk en ook weer deze mooie camping.

Toedels,

Michel

genieten in het middag zonnetje

Ellie

Mooie dingen gedaan en gezien.
Fijn om het een beetje mee te kunnen en mogen beleven.
Veilige terugreis naar huis??

Lydia

Jullie zijn toch enorm sportief! ?, bravo.
Dank voor de gezellige beschrijvingen, zal het gaan missen.
Goeie reis terug?

Thea

Wat gaaf om deze ? tocht met Arnoud te maken en de stops gezellig hapje en drankje met Antoinette erbij.
Genoeg ideeën voor onze trip opgedaan ?
Ik kijk uit naar jullie afsluitende blog.